IMEAN Care, IMEAN Academy en IMEAN Consultancy hechten veel waarde aan de privacy van cliënten, samenwerkingspartners, vrijwilligers en medewerkers. Bij vragen of advies kunt u contact opnemen met info@imean.nl

In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is wettelijk geregeld hoe IMEAN Care B.V. moet omgaan met de verwerking en bescherming van persoonsgegevens van onder meer cliënten, vertegenwoordigers, medewerkers en vrijwilligers. In deze verordening staat beschreven dat IMEAN Care moet kunnen aantonen dat ze zich aan de wet houdt. In het privacyreglement van IMEAN Care staan de verplichtingen en rechten beschreven.

Wat betekent de privacyverklaring?

Binnen IMEAN Care kunnen we niet om het gebruik van persoonsgegevens heen. Hierbij houden wij ons aan de verplichtingen van de AVG. Wij dragen er zorg voor dat uw gegevens beschermd zijn. Door middel van deze privacyverklaring lichten we toe wat er met uw persoonsgegevens gebeurt, welke persoonsgegevens we vragen, waar we die voor gebruiken, wie ze gebruikt en aan wie we de gegevens verstrekken. Deze privacyverklaring is een vereenvoudigde, beknopte weergave van het privacyreglement. Het volledige privacyreglement kunt u opvragen via info@imean.nl.

Om ons werk te kunnen doen is het nodig dat wij persoonsgegevens registreren en dossiers aanleggen. Dit is van toepassing op zowel de medewerkers als de cliënten van IMEAN. 

Persoonsgegevens die wij verwerken

IMEAN verwerkt uw persoonsgegevens omdat u gebruikmaakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt. Hieronder vindt u een opsomming van veel voorkomende gegevens die wij nodig hebben om u of uw naaste de benodigde zorg, begeleiding, ondersteuning en/of behandeling te kunnen bieden:

  • Algemene persoonsgegevens (voor- en achternaam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, burgerlijke staat, bsn nummer en overige gegevens die u ons verstrekt)
  • Contactgegevens 
  • Verleende zorgproducten
  • Medische- en gedragsgegevens
  • Overige gegevens die u ons verstrekt


Met welk doel en op basis van welke grondslag verwerken wij gegevens?

IMEAN verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Het verzenden van correspondentie
  • Om u te kunnen bellen en/of mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening te kunnen uitvoeren
  • Om u te informeren over wijzigingen in onze diensten en/of producten
  • Om goederen en diensten bij u af te leveren
  • Als wij hiertoe wettelijk verplicht zijn
  • Het financieel afhandelen van geleverde diensten


Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is om de doelen te realiseren waarvoor uw gegevens worden verzameld. Voor wat betreft een personeelsdossier geldt specifiek dat wij dit dossier, op advies van de Autoriteit Persoonsgegevens en conform de wettelijke bewaartermijn, tot 7 jaar na het einde van uw dienstverband bewaart. In navolging van de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO), hanteren wij voor het cliëntendossier een bewaartermijn van 15 jaar na beëindiging van de zorgleveringsovereenkomst. 

Hoe gaan wij extern om met uw gegevens?

Verplicht doorgifte

Voor bijvoorbeeld declaraties is IMEAN verplicht gegevens over de benodigde en geleverde zorg te delen met het Zorgkantoor, de zorgverzekeraar en/of gemeenten. Deze uitwisseling van gegevens vindt altijd plaats via beveiligde verbindingen waardoor ze beveiligd is tegen onbevoegde toegang. 

Inzage door leveranciers van software/computerprogramma’s

Voor haar bedrijfsvoering maakt IMEAN gebruik van opslag in de Cloud en software. Wij werken in een SharePoint omgeving; medewerkers krijgen alleen autorisatie voor de BV waarvoor ze werkzaam zijn. Hier hebben zij alleen toegang tot de informatie die zij vanuit hun professie moeten kunnen raadplegen. Daarnaast werken wij met een Elektronisch Cliëntendossier van Ecare. Alleen medewerkers die vanuit hun professie toegang moeten hebben tot deze dossier kunnen hier inloggen. De cliënt heeft de mogelijkheid om zijn eigen dossier in te zien. Wanneer de cliënt dit niet kan, zal hij zijn mantelzorger schriftelijk toegang moeten verlenen om ook inzage in het dossier te krijgen. De cliënt heeft ten alle tijden de mogelijkheid om deze toestemming weer in te trekken.

De leveranciers van de programma’s ondersteunen en onderhouden deze. Daardoor zijn de persoonsgegevens in deze programma’s ook toegankelijk voor medewerkers van deze leveranciers. In deze gevallen sluiten wij een verwerkersovereenkomst waarmee we de leverancier verplichten om op een even zorgvuldige manier met gegevens om te gaan als wij zelf. 

Overige doorgifte

Wij delen gegevens alleen met derden wanneer dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van de zorgleveringsovereenkomst en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Wanneer wij aan anderen gegevens verstrekken, doen wij dit alleen nadat we toestemming hebben verkregen van de cliënt of diens vertegenwoordiger. IMEAN is niet verantwoordelijk voor wat de externe partij met de verkregen informatie doet. Uiteraard verkopen wij nooit uw gegevens.

Cookies of vergelijkbare technieken

IMEAN gebruikt geen cookies of vergelijkbare technieken. Wel behouden wij ons het recht voor om in de toekomst geanonimiseerde gegevens te kunnen gebruiken voor het verbeteren van onze website. 

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. De wijzigingen worden middels een wijzigingsformulier met onze medewerker doorgesproken en daarna door de medewerker bijgewerkt. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door IMEAN en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die wij van u hebben in een computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen. U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens door middel van een wijzigingsformulier indienen via info@imean.nl. Wij reageren zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op uw verzoek. 

IMEAN neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of dat er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact met ons op via info@imean.nl of 0564-648733.

Wij willen u erop wijzen dat u de mogelijkheid heeft een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons