Begeleiding/ Dagbesteding/ Casemanager dementie
1. Het Zorgplan
De zorgaanbieder stelt, samen met de cliënt en/of mantelzorger en eventuele andere
hulpverleners, zo spoedig mogelijk een zorgplan op.
In het zorgplan staat wat het doel is van de begeleiding en ondersteuning en welke
afspraken de zorgaanbieder en de cliënt hebben gemaakt om dat doel te bereiken.
Indien de cliënt tevens zorg of ondersteuning ontvangt van een andere hulpverlener of
aanbieder van maatschappelijke ondersteuning, streeft de zorgaanbieder naar goede
onderlinge afstemming van de werkzaamheden, mits de cliënt daarvoor toestemming
geeft.
Het zorgplan wordt minimaal 2x per jaar geëvalueerd door de zorgaanbieder en de cliënt.
De cliënt ontvangt een exemplaar van het zorgplan (Digitaal of papieren versie).
2. Verplichtingen van de aanbieder en de cliënt
De aanbieder verstrekt voorzieningen veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht. Hij
stemt deze af op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp
die de cliënt ontvangt. Voorzieningen worden verstrekt door beroepskrachten in
overeenstemming met de voor hen geldende professionele standaard en met respect voor
en achtneming van de rechten van de cliënt.
De aanbieder heeft een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling opgesteld.
Medewerkers die de aanbieder inzet ter uitvoering van deze overeenkomst werken
overeenkomstig deze meldcode.
De aanbieder meldt een calamiteit of vorm van geweld, die tijdens de uitvoering van een
overeenkomst tot maatschappelijk ondersteuning heeft plaatsgevonden, altijd bij de
toezichthouder.
De cliënt geeft de aanbieder naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die
redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst.
De cliënt onthoudt zich ten opzichte van medewerkers van de aanbieder van
discriminatie, agressief gedrag, intimidatie en ander maatschappelijk onacceptabel
gedrag.
3. Privacy
De medewerkers van de aanbieder zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen in
de uitoefening van hun beroep als geheim is toevertrouwd of hen als geheim ter kennis is
gekomen of wat hen in de uitoefening van hun beroep ter kennis is gekomen en waarvan
zij het vertrouwelijke karakter moeten begrijpen.
De geheimhoudingsplicht geldt niet ten opzichte van degenen die de aanbieder inzet voor
de uitvoering van het zorgplan
De geheimhoudingsplicht kan met toestemming van de cliënt worden doorbroken voor
het verstrekken van bepaalde informatie.
In het kader van de melding van een calamiteit of van geweld bij de verstrekking van een
voorziening kunnen gegevens van de cliënt gemeld worden zonder toestemming van de
cliënt indien de cliënt niet in staat is toestemming te geven dan wel dit noodzakelijk kan
worden geacht ter bescherming van de cliënt, in overeenstemming met de wet.
In het kader van melding van huiselijk geweld of kindermishandeling kan de
zorgaanbieder, desgevraagd of uit eigen beweging, inlichtingen verstrekken aan Veilig
Thuis zonder toestemming van degene die het betreft als het verstrekken van die
inlichtingen noodzakelijk kan worden geacht om een situatie van huiselijk geweld of
kindermishandeling te beëindigen of om een redelijk vermoeden daarvan te onderzoeken.
4. Dossier
De Zorgverleningsovereenkomst, het zorgplan en de andere gegevens die de
zorgaanbieder heeft vastgelegd ten behoeve van de uitvoering daarvan vormen samen het
dossier van de cliënt.
De cliënt heeft recht op inzage in het dossier en krijgt daarvan desgevraagd een afschrift.
De zorgaanbieder kan het inzagerecht beperken voor zover de persoonlijke levenssfeer
van een ander dan de cliënt daardoor zou worden geschaad dan wel dit noodzakelijk is om
een situatie van huiselijk geweld of kindermishandeling te beëindigen dan wel een redelijk
vermoeden daarvan te onderzoeken.
De zorgaanbieder bewaart het dossier 15 jaar en zoveel langer als redelijkerwijs in
verband met een zorgvuldige uitvoering van de taak van de aanbieder op grond van de
WMO 2015 noodzakelijk is.
5. Mantelzorg
De zorgaanbieder informeert de mantelzorger(s)over zijn werkzaamheden ten behoeve
van de cliënt en streeft naar een goede afstemming indien en voor zover de cliënt
daarvoor toestemming heeft gegeven.
De zorgaanbieder is niet verantwoordelijk voor de werkzaamheden van mantelzorgers en
is niet aansprakelijk voor schade die mantelzorgers in de uitvoering van hun
werkzaamheden leiden of veroorzaken.
6. Annulering/ no show
Indien de cliënt geen gebruik maakt van de afgesproken ondersteuning, gaan wij ervan uit
dat hij/zij dat uiterlijk 24 uur van tevoren aan de aanbieder doorgeeft.
7. Klachten
Cliënten die niet tevreden zijn over de werkzaamheden, die op basis van deze
overeenkomst worden verricht, kunnen daarover het gesprek aangaan met de
medewerker die het betreft of diens coach of leidinggevende.
Cliënten kunnen een klacht indienen bij de zorgaanbieder als in onderling overleg geen
oplossing gevonden kan worden. De klachten worden behandeld op basis van de klachtenregeling van de zorgaanbieder.
De klachtenregeling en de contactgegevens van de klachtenfunctionaris zijn gepubliceerd
op de website van de zorgaanbieder.
De cliënt heeft het recht om een klacht die betrekking heeft op het verwerken van
persoonsgegevens in te dienen bij de toezichthoudende autoriteit, de Autoriteit
Persoonsgegevens.
8. Wijziging en einde overeenkomst
Deze overeenkomst kan worden gewijzigd indien de zorgaanbieder en de cliënt daar beiden
mee instemmen.
De zorgaanbieder kan de overeenkomst eenzijdig wijzigen indien wijzigingen in wetgeving
of wijzigingen in het gemeentelijke beleid dan wel gewijzigde inkoopvoorwaarden van de
gemeente hiertoe noodzaken.
De overeenkomst eindigt:
a. door overlijden van de cliënt;
b. door opheffing, faillissement of surseance van de aanbieder;
c. met wederzijds goedvinden;
d. indien en voor zover de overeenkomst betrekking heeft op maatschappelijke
ondersteuning die verleend wordt op basis van een beschikking, eindigt de overeenkomst
op het moment waarop de beschikking eindigt;
e. door opzegging door de cliënt of door de aanbieder;
f. door ontbinding door de rechter.