Zorgen op afstand? Virtuele assistent Anne biedt mantelzorgers helpende hand

Hoe blijf je als mantelzorger op afstand en houd je toch een oogje in het zeil bij ouderen? Even Skypen, Facetimen of beeldbellen via WhatsApp? Niet iedere oudere kan dat. “Als je zicht slechter wordt of als je je gedachten niet meer kan ordenen, dan is Skypen écht te moeilijk”, zegt Annemarie Johannes, directeur van Anne4Care. Ze bedacht Anne, een virtuele assistent, die ouderen helpt met beeldbellen én ondersteunt bij het bieden van dagstructuur.

Beeldbellen: zo simpel mogelijk gemaakt
Zeker nu we door de coronamaatregelen niet zorgeloos bij ouders, buren, opa’s of oma’s, op bezoek kunnen is de behoefte aan contact groot. Even beeldbellen kan dan uitkomst bieden. Maar hoe simpel dat ook klinkt, niet iedere oudere heeft die digitale vaardigheden. Volgens Annemarie Johannes, bedenker van Anne en directeur van Anne4Care zijn er grote groepen ouderen die niet met dit soort technologie uit de voeten kunnen. “Technologie kan spannend zijn, je moet nieuwe handelingen uitvoeren, dingen installeren: als je zicht niet meer zo goed is of als je geheugen je in de steek laat is, zijn dat soort handelingen niet vanzelfsprekend.” Virtuele assistent Anne is speciaal voor de groep ouderen gemaakt die gebaat is bij gemak. “We hebben Anne daarom echt zo simpel mogelijk gemaakt.”

Beeldbellen en een virtueel maatje
Annemarie Johannes: “Beeldbellen met Anne betekent voor een oudere dat ze tegen Anne kunnen zeggen: “Bel mijn zus of bel Pietje. Als iemand online bereikbaar is dan zie je een groene balk. Als iemand er niet is, dan vertelt Anne dat Piet niet bereikbaar is en dat ze het later nog eens moeten proberen. Dat is acceptabel voor mensen, want dat gebeurt normaal ook.” Anne is een avatar, een digitale persoonlijkheid, die beweegt en praat als een mens en op de tablet helpt met beeldbellen. Maar Anne reageert ook op spraak, ze luistert naar wat mensen zeggen en reageert daar op. “En ja, eerlijk is eerlijk: het is even vreemd”, weet Annemarie Johannes. “Veel mensen kijken naar Anne en denken moet ik daar naar luisteren? Maar Anne zegt wat ze doet en doet wat ze zegt. Mensen kunnen op Anne vertrouwen. Ik heb gezien wat Anne voor mensen kan betekenen: ze geeft mensen een stukje waardigheid terug.”

Anne herinnert ouderen aan medicatie en andere afspraken
Anne wordt ook wel eens ‘de virtuele mantelzorger’ genoemd, vertelt Annemarie Johannes. Als virtuele assistent kan Anne namelijk veel taken overnemen van mantelzorgers. Naast het beeldbellen heeft Anne een agendafunctie die het mogelijk om persoonlijke boodschappen klaar te zetten. Gebruikt iemand medicatie? Dan herinnert Anne haar huisgenoot eraan om de medicijnen te pakken of in te nemen op het tijdstip dat is ingevoerd. Anne spreekt dan bijvoorbeeld uit: “Het is drie uur, je moet je medicijnen innemen: de medicijnen staan voor je klaar in de keuken.” Als mantelzorger kun je met het invoeren van dit soort herinneringen of persoonlijke boodschappen een stukje dagstructuur terugbrengen. Maar je kunt er vooral voor zorgen dat mensen weer dingen kunnen, die zonder de virtuele assistent lastig zijn. “Soms zit het in kleine dingen. We hadden iemand met geheugenklachten: als haar zus op bezoek kwam stond dat in de agenda en las Anne voor: “Je zus komt zo, ze drinkt haar koffie met melk en één klontje suiker. Het is voor mensen zo waardevol om als de visite komt te kunnen zeggen: één klontje hè? Dat is een stukje eigenwaarde, dat is heel belangrijk.”

Anne is praktisch en duidelijk
Anne is ontwikkeld als tool, als hulpbron, of in sommige gevallen zoals Annemarie Johannes het noemt ‘een extern geheugen’. “Ik ken zelf ook geen enkel telefoonnummer meer uit mijn hoofd, alles zit in mijn mobiel. Dus zo’n tool is volkomen normaal.” En natuurlijk is Anne geen echt mens, het is een ding, een computer. Maar één van de voordelen van Anne is dat ze nooit boos wordt of geïrriteerd raakt. “Er komt nooit een emotionele lading mee als je iets aan Anne vraagt en dat is prettig voor heel veel mensen. Mensen met dementie of niet aangeboren hersenletsel kunnen aan hun partner of verzorger blijven vragen: hoe laat is het? Of: hoe laat komt de fysiotherapeut? Dat kunnen ze eindeloos blijven vragen en dat kan voor mantelzorgers heel zwaar en belastend zijn. Anne is praktisch en duidelijk is. Ze houdt zich aan de feiten. Dat helpt om te doen wat Anne moet doen: mensen informeren, mensen dagstructuur bieden. Met als uiteindelijk doel dat mensen zich prettiger voelen.”

Anne spreekt haar talen
Bijzonder is dat de virtuele assistent de afgelopen zeven is doorontwikkeld en verbeterd op basis van de feedback van gebruikers. En die komen uit heel Europa. Anne spreekt daarom verschillende talen spreekt en is als virtuele assistent ook heel geschikt voor ouderen met een migratieachtergrond. Het ministerie van VWS heeft in april 2020 een subsidie toegekend om Anne als virtueel maatje in te zetten voor migrantenouderen in Almelo. “We willen met Anne dichtbij mensen staan, taal is voor Anne geen barrière.”

 

Anne inzetten als virtuele mantelzorger?
Wilt u meer weten over de mogelijkheden om de virtuele assistent in te zetten? Bekijk dan ook zeker even onze speciale actiepagina. Mocht u nog aanvullende vragen hebben, stuur dan gerust een mail. Of bel ons. Telefoonnummer: +31 (0)575 787 424 (alleen tijdens kantoortijden) E-mailadres: info@anne4care.nl